Wednesday, December 3, 2014

Tárgyleírások - Japán nyelvtan III.

Sziasztok!

Kis kitérő után újabb tárgyleírással jelentkezem, ezúttal a japán nyelvtannal, ami a Nyelvhelyesség mellett az egyik olyan órám, amin a másodévesekkel vagyok együtt.

Óra: Japán nyelvtan III.
Oktató: Janó István
Kód: BJP 2031
Időpont: Kedd, 16:00-18:00
Terem: BTK 3.303

Mielőtt belefolynék az óra tényleges leírásába, úgy gondolom nem árt kicsit eloszlatni a kérdőjeleket a fejetek felett, hogy elsősként hogy lehetek a másodévesek nyelvóráin. A helyzet egészen egyszerű: aki kezdetek óta követi a blogot, tudja, hogy tavaly N4-eztem is, és japánból is érettségiztem. Így aztán mivel N4-től felfelé (de ha a szintfelmérőt úgy írja meg az ember akár már N5-től is) automatikusan a haladó csoportba kerül, ami egyet jelent azzal, hogy azokhoz jár be akik tavaly kezdték a nyelv tanulását.

A kezdős nyelvórákról is lesznek leírások, néhány kedves, aranyos barátomnak köszönhetően. ♥

Nos, tehát, Japán nyelvtan III... Nyugodtan állíthatom, hogy az egyik leglazább óra, abban a tekintetben, hogy bár "nyelvtan" néven fut, - és a nevét nem meghazudtolva igenis tanulunk nyelvtani formákat, csak többnyire ezeket már ismerjük - az óra nagy részét a szövegolvasás teszi ki. Ami végül is, szerintem annyira nem rossz, mert itt is bizony belekóstolhat az ember abba, hogy nem olyan egyszerű lefordítani néha még egy-egy mondatot sem. Pláne úgy, hogy magyarul is értelmes legyen.

Személy szerint, én élvezem a Janós órákat. Leginkább azért, mert egyike vagyok azon keveseknek akiknek elég hamar megjegyezte Tanár úr a nevét (és ez nagy szó nála, a későbbiekben még kifejtem). Mi több, az első voltam akinek az arca belevésődött a memóriájába.

A Japán nyelvtan III. az egyik olyan óra, ahol ténylegesen tankönyvből tanulunk. Ez pedig az An integrated approach to intermediate Japanese névre hallgat. A Tanár úr nem szabja meg, hogy ki kell-e nyomtatnunk, avagy jó tableten/laptopon is, csak a ZH-ra rendesen készüljünk fel. 
Körülbelül a csapat fele egyébként (köztük én is) a tablet/laptop megoldást választotta, mert így nem kell egy közel 200 oldalas könyvvel járkálnunk egész nap, ha úgy alakítottuk ki az órarendünket épp. Az első órán egyébként még én is úgy akartam csinálni, hogy "Na, majd óráról órára kinyomtatom az aktuális leckét, és azt hozom el", de rájöttem, hogy azzal milliónyi macera lenne, és saját magam ellensége nem szerettem volna lenni. Jegyzetelni egyébként így is szorgosan jegyzetelek órákon, a jegyzetlapocskáimra, amiket aztán otthon gyűrűs könyvekbe fűzök le.

Legelső órán - mint minden más tárgynál - felvázoltuk a haladási ütemet, a ZH-ról is szó esett, illetve kicsit belenéztünk a könyvbe is, amolyan tessék-lássék módon. Tanár úr pedig, hogy jobban megismerhessen minket, megpróbálta kitalálni a nevünket. Rengeteg változat született mindenkire, rám is, lettem én Ágota is többek között, mert lányos zavaromban azt mondtam, hogy a nevem á-val kezdődik. ^^" 
A lányos zavarom oka pedig nem volt más, mint hogy első hét keddjén szünetekben Máté Zoltán tanár urat kerestem, mert a JLPT jelentkezési lapommal anno icuri-picuri gond támadt, és akárhányszor bekopogtam abba a tanáriba, ahol Máté tanár úr van, mindig Janó tanár úr nyitott ajtót. Mikor pedig órán meglátott, viccesen a következőt mondta: "Hát igen, a hölgyre emlékeznem kéne, hiszen már háromszor találkoztunk ma, de mindig Máté senseit kereste."

Ezt a jó szokását pedig a mai napig igyekszik megtartani órákon, mikor felszólít minket olvasni. De mint korábban írtam, van néhány kiváltságos egyén (köztük én :3), akiknek már kívülről tudja a nevét. Ha pedig azt szeretnétek elérni, hogy emlékezzen a nevetekre, tessék szépen aktívkodni az óráján. Vagy pedig a másik lehetőség az, hogy legyen naaagyon különleges nevetek. ^^

Maga az óra abból áll, hogy elolvasunk a leckéből pár szöveget, majd az azokhoz kapcsolódó nyelvtanokat átbeszéljük. A nyelvtanok is benne vannak a könyvben, és van jó pár példamondat is mindegyikhez.

A ZH gyakorlatilag abból fog állni, hogy a tanult leckék szövegeiből meg a nyelvtani példamondatokból kiválaszt Tanár úr random 10-et, és azokból itt-ott kihagy egy szót, aztán a megfelelőt a megadott 4 válaszlehetőségből ki kell választani. Janó tanár úr is mondta még félév elején, hogy 10 perc alatt simán meg lehet írni. :)

Az óra szeminárium, szóval - gondolom nem kell mondanom, mert már tudjátok - a katalógus kötelező. :)  

No comments:

Post a Comment