Thursday, March 5, 2015

Vizsgaleírások - Kínai töri

Sziasztok!

Ezúttal - még saját magamat is meglepem, hogy be tudom tartani a vizsgák időrendiségét - a kínai töri vizsgáról szeretnék nektek írni. Egyben ez volt az utolsó "fellélegzésre" okot adó vizsgám a "Mumus" előtt, azaz az Ókori és keleti nyelvek és írások előtt.

Nos... Még félév elején Vámos tanár úr egy elég tetemes mennyiségű olvasmánylistát kért tőlünk, hogy a félév alatt olvassuk el, mert nem fog mindenre kitérni az órákon. Rengeteg helyre felírta a hanzu-kat a diákban (Bia, ha olvasol, és esetleg rosszul írtam, szólj, és javítom - ugyanez érvényes minden kedves kínais évfolyamtársamra is. :3), és bár azt hittük nem lesznek benne a vizsgában - és kötelező feladat formájában nem is voltak - mégis belecsempészte Tanár úr őket.

A vizsga a következőképpen alakult: volt egy vaktérkép, két kifejtősebb fogalommeghatározás, 10 fogalom-, személy- és helymeghatározás, illetve újabb 5 fogalommeghatározás. Ezeken kívül volt egy olyan feladat, ami 3 alrészből állt, és összvissz 20 pontot ért, ha mindent hibátlanul írtál le; az egyik alfeladatban két kőkori kultúrát kellett említeni, kellett legalább két kínai emberelődöt írni (nem árt, ha odaírod a kínai megnevezését is, értékeli Vámos tanár úr), és az utolsó részfeladat pedig századra pontosan kérte, de lehetett konkrét évszámot is írni, a Zhou-kort. Illetve a legutolsó feladat a vizsgán az volt, hogy a császárkorig írjuk le a kínai történelem korszakolását. (Igazán íncsiklandozónak hangzik, nem? :) )

Tehát, bővebben, hogy miről is szólt a vizsga. A vaktérkép nem volt valami eszeveszett vérengzős szerintem. Olyat, hogy "jelöld be hol van Mongólia, Tibet, Kína, a Jangce és a Sárga-folyó" biztos vagyok benne, hogy középiskolában is csináltunk párszor. ;) Sőt, 7. és 8. osztályban is nagy valószínűséggel.

A két kifejtősebb fogalomkifejtésnél is inkább saját szavakat kellett használnunk, de nem ártott, ha a szakkifejezéseket bevéstük az agyunkba. Tanár úr nem azt nézi, hogy mennyit tudunk rizsázni arról az adott dologról (például, hogy egy kis faluban miért Chen mindenki vezetékneve), hanem hogy a szakkifejezéseket értjük-e és jól használjuk-e őket.
Azt hiszem itt írtam mindkét fogalomhoz 4-4 sornyit, amiben azért szerintem elég sok szakkifejezést sikerült használnom. Meg igyekeztem nem túl konyhanyelven fogalmazni.

Hasonlóképp kérte a tanár úr a személy- és helymeghatározós feladatnál is. A lényeg az volt, hogy röviden írjuk le, mert nem akart litániákat olvasni például arról mi is az a shangti. Talán egy helyen, az utolsónál írtam 3 és fél sornyit, a többinél igyekeztem röviden, tömören megfogalmazni a lényeget.
Itt volt egyébként egy olyan pluszpont szerzési lehetőség, hogy ha valaki tudta, az adott fogalmat hanzu-vel és le is írta, némi pluszpont ütötte a markát. :))

Ezt követte az újabb 5 fogalommeghatározás, ahol már kicsit pontosabban kellett leírni a fogalmakat. A legjobban a kútföldrendszer maradt meg az agyamban, ami egy "földelosztási" rendszer tulajdonképpen. De hogy miért pont ez maradt meg bennem, azt még én sem tudom. :')

Az utolsó előtti feladat első két alfeladatán nagyon nincs mit ragozni, ellenben a Zhou-kor felosztása annál inkább "érdekes". Amellett, hogy egy évszámot (illetve kettőt) odadob az ember, hogy "na tessék, a Zhou-kor i.e 1046 - i.e. 256-ig tartott", tudni kellett, hogy mettől meddig számítjuk a Keleti, és mettől meddig a Nyugati Zhou-kort.

Végezetül pedig, az utolsó feladatban le kellett írni a kínai történelem korszakait. Ebből 3 misztikus dinasztiának számít, a Shang-kortól pedig már adatok is vannak a dinasztiák létére. Szerintem nem mondok meglepő dolgot azzal, hogy itt is szépen évszámokkal fűszerezve kellett leírnunk, hogy melyik dinasztia meddig uralkodott, egészen a császárkorig.

A bejegyzésben használt kínai szavak/nevek Pinyin átírásban vannak. Mert a magyaros átírásra még mindig nem áll rá a kezem.

Ez a vizsgám is ötösre sikeredett, de ami ezután jött, azt inkább nem kívánom senkinek...

No comments:

Post a Comment