Friday, July 3, 2015

Tárgyleírások - Ókori és keleti vallástörténet

Sziasztok!

A szerdámat rögvest egy közismereti tárggyal kezdtem, mondhatni hajnalban, amikor az agyam még abszolút nem fogott, vagy pedig nagyon is le volt foglalva a további két tárgynak: a nyelvgyakorlatnak és a kezdő szövegolvasásnak.

Óra: Ókori és keleti vallástörténet - Bevezetés a vallástörténetbe
Oktató: Sárközy Miklós
Kód: BAA 0810
Időpont: Szerda, 08:00-10:00
Helyszín: Díszterem

Azt hiszem érdemes ott elkezdeni, hogy mit ne várjatok ettől az órától: tényleges betekintést az ókori és keleti vallástörténetbe, mert azt bizony nem fogtok kapni. Töménytelen iranisztikát viszont annál inkább.
Én is úgy indultam neki a dolognak, hogy "Ó, de jó lesz, egy csomó mindenről fogunk tanulni", aztán rá kellett döbbennem, hogy egyáltalán nem így van. Mert aki azt hiszi, hogy itt majd betekintést nyer az egyiptomi hitvilágba például, vagy akár a görögbe, az lehet, hogy koppan egy hatalmasat.

Kezdjük a legelején. Nem tudom, a későbbiekben hogy lesz meghirdetve a mintatantervben, nekünk mindenesetre első félévre volt meghirdetve. Ha Bia nem szól még szeptemberben, hogy ne keressük, mert hiába van első félév a mintatantervben, igazából a második félévben esedékes az óra, szerintem enyhe pánikroham keretében bőgtem volna, mondván, hogy "bakkeeeer, nem tudom elvégezni első félévben, és brühühühüüüü". :D

És egy dologra mindig figyeljetek oda: ha reggel 8-kor kezdődik, akkor a reggel 8 az reggel 8, nem 08:05. Mivel az óra nyolckor kezdődik, ezért nem nagyon lehet késni. Egyébként ha merő véletlenségből valaki elkésett, nálunk kedves Tanár úr megállt az előadásban és legalább jó másfél percig szuggerálta a késve érkezett illetőt. ^^"

Ami a vizsga felépítését illeti, nem tesztes volt, hanem kifejtős, esszéstől, fogalmastól, mindenestől. Persze erről bővebb leírás is érkezik majd.

Függetlenül attól, hogy fentebb mennyi rossz (?) dolgot írtam le az óráról, azért voltak érdekes dolgok is. Első órán mondjuk már egyből belekezdtünk az anyagba - akkor még naivan azt hittem, hogy szépen végigmegyünk az egész Keleten, ha már Bevezetés a vallástörténetbe. Aztán valahol a negyedik óra környékén, mikor a zoroasztriánus panteonról és világképről volt szó, rádöbbentem, hogy bármennyire is várok, vágyok arra, hogy bármi mást is halljak, itt csakis Iránról fogok hallani. Ettől eltekintve azonban érdekesek voltak a panteonról szóló órák meg a világkép és a Paradicsom-Pokol-Purgatóriumról szóló óra is.

Végül is, annyira nem volt rossz, bár enyhén szólva is úgy éreztem, hogy ez bizony nem vallástörténet, hanem sokkal inkább valami Bevezetés az iranisztika alapjaiba japán szakon.  

Az órákon egyébként Sárközy tanár úr rengetegszer beszélt perzsául, mikor a forrásokat néztük meg, amik amúgy magyarul voltak, de mintegy érdekességként hozzáfűzte a perzsa verziót is. Sőt, ami nekem például kifejezetten tetszett, az a sok-sok kép volt, amit Tanár úr mutogatott Perszepoliszról és a különféle domborművekről.

No comments:

Post a Comment